Wednesday 5 September 2012

Kesan Merokok

Kesan merokok
  • Dari segi kesihatan
Rokok mendatangkan kesan buruk terhadap kesihatan tubuh badan disebabkan olehbahan kimia yang berbahaya dalam asap rokok. Kesan tersebut boleh dibahagikan kepada duaiaitu kesan jangka panjang dan kesan jangka pendek. Asap rokok yang dihidu oleh perokokatau mereka yang berada di sekelilingnya, akan memasuki rongga mulut dan hidungmelalui kerongkong ke paru-paru. Kandungan asap rokok akan menyebabkankerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang didalam tubuh badan. Antara kesan jangka pendek ialah mengurangkan fungsi otak disebabkan olehpembebasan gas karbon dioksida dan pengurangan oksigen daripada asap rokok tersebut.Selain itu, menghisap rokok boleh mengganggu daya pendengaran dan penglihatan keranamengurangkan kadar pengaliran darah ke seluruh tubuh badan. Perokok selalunya mempunyai nafas yang berbau dan mudah mendapat jangkitan mulut dan gusi serta gigimenjadi kuning. Mereka yang merokok juga akan menghadapi kesukaran untuk bernafas danmudah merasa letih apabila melakukan sesuatu pekerjaan terutamanya bersukan.Ini pula merupakan kesan jangka panjang rokok. Rokok boleh membahayakankesihatan diri kerana bahan-bahan kimia yang dibebaskan daripada rokok yang bolehmengurangkan fungsi sekaligus merosakkan organ dalam tubuh kita. Sebagai contoh, nikotinyang ada didalam rokok boleh menyebabkan ketagihan sekiranya menghisap rokok secaraberulangkali. Selain itu, tembakau boleh mengakibatkan penyakit jantung dan barah.Terdapat lebih kurang 63 bahan kimia didalam rokok yang akan menyebabkan barah paru-paru, mulut, usus, tekak dan payudara. Penghisap rokok tegar akan menghidap penyakitstrok, penyakit mulut dan gusi, osteoporosis, mandul dan penyakit paru-paru seperti asthmadan bronkitis ( jangkitan pada paru-paru).
Hampir satu per empat mangsa pesakit jantungadalah hasil punca dari tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan menyebabutama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat. Racun akibat merokok juga mempunyai kesan tindak balas terhadap ubat-ubatan. Secara umum diketahuimerokok boleh menjejaskan fungsi beberapa kumpulan enzim di hati dan ada kalanyaia boleh memperhebatkan kesan sampingan sesuatu ubat itu Perokok juga bukan hanya membahayakan kesihatan diri sendiri malah turut memberikesan yang lebih merbahaya terhadap kesihatan orang sekeliling. Mereka yang menghiduasap rokok tanpa merokok dari orang yang merokok dikenali sebagai perokok pasif.Contohnya, kanak-kanak akan mudah mengidap penyakit paru-paru dan jantung sepertiasthma, mengganggu pertumbuhan paru-paru, kecacatan pendengaran, mempunyai IQrendah, masalah kawalan motor, keguguran dan mati dalam kandungan. Ibu mengandung juga akan mengalami implikasi yang buruk terhadap bayi dalam kandungan sepertimelahirkan bayi yang tidak cukup bulan dan bayi kurang berat badan.

  • Dari segi alam sekitar
Selain membahayakan kesihatan diri, merokok juga boleh mencemarkan persekitaran.Asap rokok akan menyebabkan pencemaran udara. Jadi, bukan hanya mereka yang merokok yang mendapat keburukan malahan, orang sekeliling turut merasa kesukaran untuk mendapatkan udara yang bersih dan segar. Tambahan pula, puntung rokok yang dibuangmerata-rata boleh mencemarkan alam sekitar seperti mengakibatkan longkang tersumbatyang boleh menyebabkan pembiakan nyamuk aedes. Ini boleh menyebabkan masalahkesihatan yang lain seperti demam denggi.Selain itu, alam sekitar akan kelihatan kotor dan akan menyebabkan datangnyamasalah pencemaran air dan lain- lain. Sebagai contoh, apabila sistem pengairan terganggu,bencana alam boleh berlaku seperti banjir kilat. Merokok juga menyumbang sebanyak 25peratus kepada kes kebakaran. Ini boleh dilihat apabila mereka yang merokok kurang rasatanggungjawab untuk membuang puntung rokok yang masih berbara di merata-rata tempat.Kebakaran juga menyebabkan peningkatan kandungan karbon dioksida dan karbonmonoksida meningkat dan penghuni bumi akan merasai kekurangan oksigen untuk bernafasdan menaikkan suhu bumi sekaligus mengakibatkan pelbagai bencana alam akibat perbuatanmanusia sendiri.

  • Dari segi sosial
Pertubuhan Kesihatan Sedunia berpendapat bahawa merokok adalah satu aktivitiketagihan. Merokok secara tidak langsung akan menyebabkan seseorang itu terlibat dengannajis dadah. Hal ini disebabkan rokok merupakan bunga kepada dadah. Keadaan ini bolehdigambarkan sebagai permulaan untuk menjinakkan diri dengan bahan- bahan yang tidak mendatangkan sebarang manfaat seperti melepak dan penagihan dadah. Ini sekaligus, akanmeningkatkan masalah sosial dalam masyarakat.Merokok juga sering bermula pada zaman remaja. Kaji selidik yang dilakukan olehGlobal Youth Survey mendapati 20 peratus daripada pelajar yang berumur 13 tahun hingga15 tahun adalah perokok, manakala remaja bawah 18 tahun yang merokok juga meningkatsehingga 20 peratus.
Ini kerana remaja merupakan satu fasa dimana mereka sedang mencariidentiti. Oleh itu, meraka sangat mudah terpengaruh dengan perkara- perkara yang tidak berfaedah terutama daripada rakan-rakan. Para remaja juga mempunyai sikap ingin tahu daningin mencuba yang tinggi.Selain itu, ibu bapa yang merokok juga akan menggalakkan anak- anak cuba untuk merokok. Ini kerana anak- anak merasakan merokok itu tidak akan mengakibatkan apa- apakeburukan. Dan selalunya ibubapa merupakan contoh yang paling dekat dan merekalah yangbertanggungjawab mencorakkan anak-anak. Anak-anak akan mudah mengikuti apa yangdilakukan oleh ibubapa mereka.
Writed by nurfazlis elisya bt. ahmad faizul

No comments:

Post a Comment